Primeri dobre prakse kažejo, da so zdravi in zadovoljni delavci, ki delajo v varnem in spodbudnem delovnem okolju, produktivnejši in ustvarjalnejši, redkeje zbolijo ter prispevajo k ugledu organizacije v javnosti. Vse to se odraža v številnih koristih za organizacijo, tudi finančnih. Zato je smotrno poskrbeti, da se zdravje zaposlenih ohranja in izboljšuje.
Priporočila po korakih bodo organizacijam v pomoč pri načrtovanju programov za boljše zdravje zaposlenih, ki jih kot obvezo delodajalca uvaja tudi zakonodaja
Za pripravo načrta PZD delodajalec pooblasti skupino za zdravje ali posameznika z ustreznim znanjem s področja promocije zdravja, varnosti pri delu oz. upravljanja s človeškimi viri, ki se dodatno usposablja za izvajanje programov PZD.
Če v organizaciji že obstaja kakršna koli skupina, ki se ukvarja bodisi z varnostjo in zdravjem pri delu, obvladovanjem absentizma ali uvajanjem standardov kakovosti, naj se povezuje in gradi na njihovi vsebini. Če takšne skupine še ni, naj se skupina za zdravje organizira na novo glede na velikost organizacije in njene kadrovske možnosti. V podjetjih z manjšim številom zaposlenih, kjer ni primernih kadrov za izvajanje programa, lahko to delo prevzame tudi zunanji svetovalec za PZD.
Če se malo podjetje odloči za skupino za zdravje, naj se vanjo po možnosti vključijo:
Ozaveščanje vseh zaposlenih o problematiki zdravja v organizaciji ter pridobivanje podpore za program
Ukrepi PZD so lahko uspešni le, če jih soustvarjajo in sprejmejo tisti, ki so jim namenjeni, torej zaposleni, zato jih je treba o vseh dejavnostih sproti obveščati (npr. sporočila na oglasni deski, na delovnih sestankih, po elektronski pošti itd.). Pri tem je najpomembnejše, da svojo zavezanost skrbeti za zdravje zaposlenih pokaže vodstvo: na primer zdravje v organizaciji uvrsti na dnevni red svojih sestankov in v govore direktorja ob različnih internih dogodkih, predvsem pa z lastnim zgledom (npr. nošnja čelade ob obisku gradbišča, uporaba stopnic namesto dvigala, neuživanje alkoholnih pijač itd.).
Priprava nabora in ocenitev podatkov o zdravju
Tako kot pri vseh drugih ukrepih v organizaciji moramo biti tudi pri izvajanju PZD prepričani, da smo na pravi poti, da bomo z načrtovanimi ukrepi zadovoljevali resnične potrebe in reševali prave težave. To pa lahko ugotovimo le na podlagi podatkov o zdravju zaposlenih, ki nam omogočajo določiti, katerih ukrepov za zdravje zaposlenih bi se bilo najbolje lotiti. Večja podjetja podatke o zdravju svojih zaposlenih sistematično zbirajo in analizirajo, v malih podjetjih pa lahko te podatke prav tako pridobimo in zberemo. Gre npr. za:
Določitev prednostnih nalog in izbor področja, ki se ga bo organizacija v programu promocije zdravja najprej lotila
Med prednostna področja uvrstimo tista, kjer so podatki o zdravju zaposlenih najslabši. Tako v primeru pogostih težav zaradi kostno-mišičnih bolezni med prednostne uvrstimo ergonomske ukrepe. Če ugotovimo nizko stopnjo zadovoljstva in visoko stopnjo stresa, bo treba razmišljati o uvajanju organizacijskih ukrepov in ukrepov za preprečevanje in obvladovanje stresa. Če nam podatki kažejo več problematičnih področij, se lahko odločimo, da se bomo najprej lotili tistega, ki predstavlja največje breme, ali pa tistega, za katerega menimo, da ga bodo zaposleni bolje sprejeli oz. lahko pričakujemo hitrejše rezultate, s čimer bi odprli pot ukrepanju tudi na drugih področjih. Ko se ukrepi na izbranem področju dobro »primejo« in preidejo v vsakodnevno rutino, se lahko lotimo načrtovanja ukrepov na drugih področjih.
Skupna zaveza vodstva in zaposlenih k zdravju v organizaciji
Programi PZD morajo temeljiti na skupni zavezi vodstva in zaposlenih, ki je skladna s cilji organizacije. Navadno gre za pisni dokument, v katerem se organizacija zaveže k skrbi za zdravje in varnost zaposlenih in da bo storila vse potrebno za vzpostavitev in ohranjanje zdravih in varnih delovnih mest. Dobro je, če se v takšno zavezo zapiše tudi, kdo je odgovoren za izvajanje programa in kako bo program potekal. O tem je treba obvestiti vse zaposlene in jih spodbuditi k njenemu dopolnjevanju in sodelovanju.
Vsebina programa
Na izbranem področju je treba vselej načrtovati najmanj dve vrsti ukrepov:
Vselej je treba načrtovati dve vrsti ukrepov:
V načrtu moramo predvideti tudi način spremljanja in evalvacije (vrednotenja) programa, in sicer nas mora zanimati tako sam potek programa in uresničevanje zastavljenih ciljev (npr. število vključenih zaposlenih v posamezne aktivnosti, število zaposlenih, ki so opustili kajenje, število zbranih predlogov za izboljšave, število objav v internih sredstvih obveščanja, obravnave zdravja zaposlenih in programa PZD na sestankih vodstva itd.) kot tudi njegovi učinki (npr. zmanjšanje bolniškega staleža, zmanjšanje števila poškodb pri delu, večje zadovoljstvo pri delu, prihranek zaradi manjšega bolniškega staleža itd.).
Spremljanje in evalvacija programa
Program je treba spremljati in sproti (v določenih časovnih presledkih) oceniti glede na:
Na podlagi podatkov o poteku in koristih programa je treba pripraviti spremembe programa, dopolnitve, pa tudi morebitne nadaljnje ukrepe. O rezultatih programa in vseh njegovih spremembah moramo sproti obveščati vse zaposlene.
Vir: Spletna stran Inštituta za zdravje, kjer so objavljeni še izbrani podprogrami s predlogi ukrepov.